Wersja skrócona Standardów Ochrony Małoletnich
Postanowienia ogólne
1. Standardy ochrony małoletnich, wprowadzone w Miejskim Zakładzie Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Nowej Soli dotyczą działalności prowadzonej przez Spółkę skierowanej do małoletnich.
2. Celem wprowadzenia Standardów jest ochrona małoletnich – uczestników przedsięwzięć organizowanych przez Spółkę, poprzez określenie dla wszystkich osób zaangażowanych w te działania prawidłowych zachowań w stosunku do uczestników zajęć, zapewnienie małoletnim bezpieczeństwa, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie.
3. Dokument oraz wprowadzone na jego podstawie działania zapewnić mają określenie jasnych zasad dla zapewnienia bezpieczeństwa małoletnich tak, aby żaden z pracowników Spółki nie podejmował zachowań, które umożliwiałyby krzywdzenie dzieci, ani działań, które mogłyby zostać błędnie zinterpretowane przez dzieci, ich rodziny lub innych dorosłych, jako akty krzywdzenia lub zachowania prowadzące do krzywdzenia.
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a personelem Spółki, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich
1. Podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników Spółki jest działanie dla dobra małoletniego.
2. Pracownicy działają wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego, przepisów wewnętrznych Spółki oraz swoich uprawnień i kompetencji.
3. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów, praktykantów i wolontariuszy, którzy mają kontakt z dziećmi.
4. Pracownicy dbają o bezpieczeństwo dzieci biorących udział w różnego rodzaju akcjach edukacyjnych Spółki podczas pobytu na terenie Spółki, są uważni na sytuacje związane z zagrożeniem zdrowia i życia dzieci.
5. Zajęcia edukacyjne dla dzieci są grupowe i odbywają się w obecności wychowawcy/ opiekuna/nauczyciela lub rodzica. Pracownicy Spółki nie przebywają z małoletnimi sam na sam.
6. Podstawowe standardy określające zasady, o których mowa w pkt 3 obejmują w szczególności:
a. utrzymywanie profesjonalnej relacji z dziećmi i kierowanie komunikatów lub działanie wobec dziecka adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe;
b. zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z dziećmi, podkreślające zrozumienie dla uczuć przeżywanych przez dziecko, traktowanie dziecka z szacunkiem oraz uwzględnienie jego godności i potrzeb;
c. równe traktowanie dzieci bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd;
d. panowanie pracownika nad własnymi emocjami;
e. działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie;
f. działanie w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, w celu zminimalizowania ryzyka błędnej interpretacji zachowania wobec dziecka.
7. W relacji pracownika z dziećmi niedopuszczalne jest w szczególności:
a. stosowanie wobec dzieci przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);
b. zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie dzieci;
c. podnoszenie głosu, krzyczenie na dzieci, wywoływanie u nich lęku;
d. ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, medycznej, prawnej itp.) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci;
e. zachowywanie się w obecności dzieci w sposób niestosowny, np. poprzez używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie w wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej;
f. proponowanie dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z dziećmi lub w ich obecności;
g. nawiązywanie z dziećmi kontaktu fizycznego innego niż przewidziany i wymagany w scenariuszu zajęć edukacyjnych, naruszający nietykalność fizyczną dzieci, w szczególności dotykanie dzieci w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany.
8. Fotografowanie i nagrywanie małoletnich biorących udział w zajęciach edukacyjnych i upublicznianie tych materiałów odbywa się w każdym przypadku wyłącznie za pisemną zgodą rodziców lub opiekunów prawnych.
9. Realizacja zajęć edukacyjnych przez Spółkę nie wymaga korzystania z Internetu, mediów społecznościowych, komunikatorów internetowych. Organizator nie udostępnia sieci Wi-Fi.
Zasady podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
1. W sytuacji skrzywdzenia dziecka ze strony personelu Spółki, świadek zdarzenia zobligowany jest do:
a) zadbania o bezpieczeństwo małoletniego i odseparowanie go od osoby podejrzanej o skrzywdzenie;
b) zgłoszenia zdarzenia Prezesowi Zarządu;
c) sporządzenia notatki ze zdarzenia z opisem sytuacji (wzór notatki stanowi załącznik nr 2 do Standardów).
2. Pracownik, który w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjął informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, jest zobowiązany do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym osobom
i instytucjom.
3. Pracownik sporządzający notatkę ze zdarzenia ponosi odpowiedzialność za odpowiednie jej przechowywanie, by nie została naruszona poufność informacji zawartych w dokumencie.